בפברואר 2016 הסתיים המצב השערורייתי שבו היה נתון ציבור המבוטחים בישראל. בעבר הלא כל כך רחוק, על מנת להיות מבוטחים בהיקף סביר חויבנו לרכוש עשרות (אם לא מאות) פוליסות שונות בעלות מופרזת. הרפורמה החדשה מרכזת את כלל האפשרויות תחת 6 קטגוריות בלבד, ומאפשרת לנו לבחור האם אנו מעוניינים לרכוש כל פוליסה, ומהיכן לרכוש אותה. כיום יכול הצרכן להרכיב לו "סל ביטוחים" מותאם לפי תקציב וצורך באופן פשוט ויעיל המכיל לכל היותר 6 פוליסות.
אולם, למעלה מ70% מהמבוטחים בגילאי 25-60 עדיין רשומים במערכות בהתאם לכללי המשחק הישנים ומבזבזים על כך אלפי שקלים בשנה. שוק הביטוחים נותר בעינו משתי סיבות עיקריות:
- חוסר המודעות של הציבור.
- אי העניין של חברות הביטוח והסוכנים בשינוי התעריף הקודם.
ולמעשה, כיום משולמים לגורמי הביטוח השונים למעלה מ-30 מיליארד ₪ מיותרים ללא כל צידוק, מאחר וישנן כפילויות וגביית דמי ניהול מנופחים שלא לצורך במימדי ענק.
*שומרים על פרטיותכם
המציאות החדשה והאופטימית מחייבת אותנו הצרכנים לשים לב למספר נקודות חשובות ברפורמה החדשה:
מחיר
הקו האחיד שמותחת הרפורמה מאפשר לנו להשוות את מחירי הפוליסות כאילו היו מוצר זהה, ולרכוש את האחת שמוצעת לנו במחיר הטוב ביותר. המצב הישן זהה לניסיון כמעט בלתי אפשרי להשוות בין מחירים של שני סלי קניות בעלי תכולה שונה בסופרמרקטים שונים, בעוד שכעת אנו יכולים להשוות את המחיר שבו נמכר כל מוצר בצרכניה אחרת.
רענון
הטבה נוספת ומשמעותית שנגזרת מהרפורמה היא התעדכנות הפוליסה מדי שנתיים. כיסויים לא נחוצים יוסרו באופן אוטומטי, ומתוקף זה המחיר ירד בהתאמה. יש לבדוק האם אכן הוחל העדכון בבדיקה פשוטה אחת לשנתיים.
כלי מיקוח
שוק הביטוחים נפתח לתחרות אינטנסיבית מאוד, ולנו הצרכנים יש את הזכות להתעכב עם קניית הפוליסה כל זמן שיידרש עד לקבלת המחיר שיתאים לנו. פתיחת השוק לתחרות מעניקה לנו קלפים רבים בהתמודדות עם נציגי המכירות והסוכנים, קלפים שלא היו ברשותנו בעבר כי מבנה הפוליסות לא היה זהה ויכולנו להסתנוור בקלות רבה מהטבות לא רלוונטיות ולהרחיב את הפוליסות להיקפים שכלל אין לנו צורך בהם.
ענף הביטוחים, שהיה פרוץ מאז קום המדינה, סוף סוף זכה לסדר וארגון – הקדימו לבצע את הפעולות הפשוטות ותוכלו לחסוך באופן מידי אלפי שקלים בשנה.